هارموني چيست؟هارموني دانشي است براس چند بخشي كردن موسيقي بر پايه حصوصيتهاي آكوردها و شايستگي وصلشان به يكديگر به قصد ساختن ملوديهاي زيبا كساني كه قصد اموختن هارموني را دارند بايد به تئوري بنيادي موسيقي احاطه كامل داشته باشند در آغاز هارموني يك دانش مقدماتي به نام - اكورد شناسي بايد فرا گرفت. فاصله چيست؟ مسافت بين دو نت را فاصله ميگويند.فاصله هميشه بالارونده حساب ميشود به عنوان مثال براي محاسبه فاصله بين نت Do و Mi بايد گفت Do- Re - Mi (فاصله سوم ) در واقع نت بم قبل از نت زير بايد بيان شود. فاصله ساده:فاصله بين دو نت كه از يك اكتاو تجاوز نكند را فاصله ساده گويند فاصله تركيبي:فواصلي كه از يك اكتاو تجاوز كنند را فاصله تركيبي گويند.
براي محاسبه فاصله هاي تركيبي بايد آنها را به فاصله ساده تبديل كرد بدين صورت كه نت بم را يك يا چند اكتاو به بالا برده و يا نت زير را يك يا چند اكتاو به پايين ببريم قطعه موسيقي را بايد خوب بشناسيد قبل از آنكه موسيقي مورد علاقه خود را در دستگاه پخش قرار دهيد بايد توجه داشته باشيد كه شما هرگز نمي توانيد روي يك قطعه موسيقي بداهه نوازي كنيد مگر آنكه ساختار هارموني و ملودي آنرا خوب بشناسيد. بنابراين لازم است قبل از همراه با موسيقي روي كاغذ بدون آنكه نت يا نوشته اي داشته باشيد سعي كنيد ساختار هارموني قطعه، ملودي و نيز ريتم اصلي را خيلي ساده بنويسيد. دانستن هارموني براي اين مهم است كه شما با توجه به آن خواهيد توانست در هر ميزان خيلي ساده تر بداهه نوازي كنيد و بسادگي مي توانيد جهت حركت ملودي خود را پيش بيني كنيد و آنرا به سمت هارموني مورد نظر هدايت كنيد. از طرف ديگر دانست ملودي قطعه موسيقي مي تواند به شما يادآوري كند كه قطعه در كدام ميزانها شروع مي شود و در كجا فرود مي آيد، با توجه به اين مي توانيد به راحتي در زمانهايي كه قطعه فرود آمده است با جسارت بيشتري خودنمايي كنيد. بدون دانستن و درك ريتم و كشش نتهاي ملودي، بداهه نوازي و همراهي شما باوجود آنكه به موقع است (فراز و نشيب ملودي را مي شناسيد) و مشكل بد صدايي ندارد (هارموني را مي دانيد)، شما نمي توانيد بداهه نوازي كنيد. چرا كه ممكن است ريتم همراهي شما با آنچه موسيقي اصلي مي زند هماهنگ نباشد و نتيجه بد آهنگ و يا حتي منجر به تغيير ريتم قطعه اصلي شود. بنابراين بايد كشش نت ها يا ريتم هايي را براي همراهي انتخاب كنيد كه با ريتم اصلي هم آهنگي لازم را داشته باشد. بنابراين شما بايد آنقدر با قطعه موسيقي مورد نظر آشنا باشيد كه بتوانيد هر قسمت آن وارد موسيقي شده با آن همراهي كنيد. به بيان ديگر بايد بتوانيد مثلآ هنگام استراحت بسادگي آنرا از لحاظ هندسي در ذهن خود مجسم كنيد كه 8 ميزان اول مقدمه است، با هارموني x, y و z پس از آن ملودي 4 ميزان ادامه دارد و ... اگر بخواهيم مثال ملموس تري بزنيم بايد همانند آن باشد كه يك فيلم را آنقدر ديده ايد كه با صحنه به صحنه آن آشنا هستنيد و ديالوگ هنرپيشه ها را مي دانيد و قرار بر اين است كه نه به جاي هنرپيشه ها بلكه بجاي شخصيت جديدي در فيلم ظاهر شده و صحبت هايي را انجام دهيد كه زيبا و تكميل كنند فيلم اصلي باشد. انتخاب صحيح ريتم هنگامي كه همزمان با ملودي اصلي همراهي مي كنيد بسيار مهم است. ساز را برداشته و موسيقي را پخش كنيد هراس به دل خود راه ندهيد و سعي كنيد در يك اتاق خلوت و تنها كار خود را آغاز كنيد. از اينكه از موسيقي عقب بيفتيد هم نگران نباشيد، فراموش نكنيد كه بايد آنقدر مهارت داشته باشيد كه پس از عقب افتادن از موسيقي، فوري موقعيت خود را تشخيص دهيد و وارد همراهي با موسيقي شويد. براي ابتداي كار نواختن عين ملودي قطعه موسيقي اصلي مي تواند مفيد باشد، بنابراين عينآ با موسيقي بصورت يونسون بنوازيد. بتدريج كه ترس خود را از دست داديد مي توانيد بخصوص در فضاهاي خالي يا هنگامي كه خواننده مي خواند ملودي هاي ديگري را بنوازيد. نواختن آكوردها هنگام پخش موسيقي نيز مي تواند شروع خوبي براي غلبه بر ترس باشد. فراموش نكنيد كه در هيچ سبك موسيقي - بخصوص Jazz - چيزي بنام نت اشتباه نداريم، بلكه تنها ممكن است انتخاب شما يك نت ضعيف باشد. بنابراين پس از مدتي انجام تمرينات بالا - نواختن ملودي اصلي و گرفتن آكورد - شروع به همراهي كنيد. براي شروع بداهه نوازي يا همراهي سعي كنيد در زمانهايي كه ملودي اصلي يا خواننده فرود مي آيد و سكوت اختيار مي كند وارد موسيقي شده بداهه نوازي كنيد. از هارموني اين قسمت از موسيقي كمك بگيرد، اگر ملودي اصلي خاموش است در انتخاب ريتم ملودي بداهه، آزادي بيشتري داريد. اما اگر ملودي در حال نواخته شدن است سعي كنيد ريتمي را انتخاب كنيد كه با موسيقي هماهنگي داشته باشد و به نوعي تكميل كننده ريتم اصلي باشد. (به شكل دوم دقت كنيد.) هرگز همانند ريتم ملودي اصلي، همراهي نكنيد چرا كه اين ضعيفترين نوع همراهي است كه مي توان اجرا كرد. در ابتداي كار سعي كنيد در دو يا سه قسمت از موسيقي داخل شده با آن همراهي كنيد. پس از آنكه با مهارت و اعتماد بنفس كافي توانستيد اين كار را انجام دهيد، بتدريج مدت زمان حضور خود در ميان قطعه موسيقي را افزايش دهيد. نكات مهمي كه همواره بايد بخاطر داشت 1 - خود را به همراهي در ابتداي شروع جملات ملودي با يك حركت و ريتم خاص محدود نكنيد. روشهاي ديگر در مكانهاي مختلف را آزمايش كنيد. 2 - آموزش ويلن خود را به قسمت مياني ساز يا بخشهايي از ساز كه به آن تسلط بيشتري داريد محدود نكنيد. از همه وسعت ساز خود استفاده كنيد. اتفاقآ كاملآ برعكس است قسمتهايي از ساز كه اغلب كمتر استفاده مي شود زيبايي بيشتري به همراهي شما با موسيقي مي دهند. 3 - گام يا گامهاي (احتمالآ اگر مدولاسيوني وجود دارد) قطعه موسيقي مورد نظر خود را بايد بدانيد و بتوانيد خوب آنرا اجرا كنيد. چرا كه شناخت گام باعث مي شود فرد بتواند راحت تر حركات رفت و برگشت كه براي همراهي لازم است را اجرا كنيد. 4 - ديناميك همراهي خود را ثابت نگاه نداريد و همواره با احساس هاي متفاوت و منطبق با قطعه همراي را اجرا كنيد. 5 - از آرتيكولاسيون (Articulation) يكنواخت استفاده نكيد. بسياري از مبتدي ها همواره يا لگاتو مي زنند يا استكاتو و ... كه اين بر يكنواختي كار شما مي افزايد. از تمام روشهاي ممكن براي تغيير لحن نوازندگي و بيان ملودي استفاده كنيد. 6 - به دستگاه پخش خوب بايد گوش كنيد و موزيك را بشنويد بعد اقدام به نواختن كنيد. ضعف بزرگ بسياري از افراد آن است كه آنقدر حواسشان را متوجه نواختن خود مي كنند كه به كل، گروه و موسيقي آنها را فراموش مي كنند. 7 - به موسيقي نواخته شده توسط خود هم توجه داشته باشيد. ببينيد كه آيا فراز و نشيب هاي ملودي شما با ساختار قطعه موسيقي اصلي هم خواني دارد يا خير. 8 - براي يك مبتدي بسيار مهم هست كه در ضرب هاي قوي ميزان از نت هاي آكورد استفاده كند. پس اگر خواستيد در ابتداي ضرب قوي نتي را بزنيد حتي المقدور آنرا از نتهاي آكورد آن قسمت انتخاب كنيد. 9 - مغز شما ماهرتر از زبان شماست و زبان شما ماهر تر از دست شما است. شما با گوش دادن به يك موسيقي در ذهن بسادگي مي توانيد با آن همراهي كنيد و پس از آن با زبان خود مي توانيد با آن بخوانيد. بنابراين اگر براي شما امكان دارد بداهه نوازي خود را ضبط كنيد و سپس با موسيقي اصلي گوش دهيد. اينكار به پيداكردن اشكال ها و نيز ظهور ايده هاي جديد در بداهه نوازي كمك مي كند
- ۴,۵۴۰ بازديد
- ۰ نظر